VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany (RS 4)
Vysokorychlostní trať z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan by měla propojit Českou republiku se západní Evropou. Cestovní doba mezi Drážďany a Prahou by se měla zkrátit na 1 hodinu. 60 km nové tratě mezi Prahou a Lovosicemi by mělo být podle současných plánů v provozu v roce 2031. Oba navazující VRT tunely, Středohorský a Krušnohorský, v roce 2046. Součástí plánované VRT má být i železniční propojení na Louny a Most.
VRT Podřipsko
Jedná se o část trati mezi Prahou hlavním nádraží a Lovosicemi vedoucí přes katastrální území Ďáblic. Trať je navrhována jako dvoukolejná elektrizovaná střídavou napájecí soustavou a zabezpečená evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Maximální rychlost je 350 km/h a trať je pouze pro osobní dopravu.
Studie navrhuje vedení tratě východně od komunikace Cínovecká. Uvažované vyústění tunelu od Balabenky bude řešeno s ohledem na prověřovaný terminál Sever a mělo by být někde kolem čerpací stanice OMV. Následně by trať měla podejít Kosteleckou ulici a nadejít plánovaný silniční okruh.
Pro VRT Podřipsko probíhá 13. aktualizace Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy, kdy se zpracovává posouzení koncepce na životní prostředí SEA. V září 2025 započalo posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA oznámením záměru. S posouzením se počítá v první polovině roku 2026.
Terminál VRT Praha sever
Uvažovaný terminál by mohl vzniknout východně od Cínovecké ulice v blízkosti Baumaxu.
Rychlovlaky by pouze projížděly, ale na terminálu by stavěly rychlíky na Děčín a příměstské vlaky směrem na Líbeznice a Neratovice. Dojezd do centra by byl 6 minut. Zároveň by územím procházela tramvajová trať prodloužená ze sídliště Ďáblice a případně i metro.
Dle argumentace hlavního města by terminál odlehčil dopravu ze středních Čech, přivedl do území nové pracovní příležitosti a rozvíjel občanskou vybavenost i bydlení. Přírůstek obyvatel by byl více než 10 tisíc.
Terminál je aktuálně ve stádiu podnětu na změnu územního plánu.
Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy z pověření radních hlavního města prověřil možnost umístění terminálu VRT v Ďáblicích a své záměry prezentoval:
praha.camp/program/detail/velke-zmeny-prahy-terminal-a-severovychodni-mesto (odkaz je externí)
Archiv událostí
10. 9. 2025 došlo ke zveřejněno oznámení o záměru dle přílohy č. 3 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí pro stavbu „RS 4 VRT Praha-Balabenka – sjezd Lovosice“ v Informačním systému EIA (odkaz je externí). Začíná tím první fáze posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Výsledky zjišťovacího řízení by měly být známé do konce roku 2025. Po zapracování závěrů zjišťovacího řízení bude podána dokumentace dle přílohy č. 4 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, což se předpokládá v první polovině roku 2026. Vyjádření k dokumentaci podala MČ Praha-Ďáblice dne 9. 10. 2025.
8. 4. 2024 proběhla v Ďáblicích veřejná prezentace a debata k dopravním stavbám na území MČ, které se zúčastnili ministr dopravy Mgr. Martin Kupka, ze Správy železnic Ing. Pavel Hruška a Ing. Jakub Bazgier.
9. 3. 2021 Memorandum starostů tří městských částí adresované ministerstvu dopravy požaduje předložení takové varianty, která by byla více či zcela zahloubena a prošla pod celým územím Ďáblic a Březiněvsi.
25. 1. 2021 byla městské části představena ministerstvem dopravy vybraná varianta ze dvou uvažovaných variant a studie proveditelnosti vedení trasy v Ďáblicích.


