Parkování v modrých zónách

Aktualizace 11/2024:

Přednětnou vyhlášku jsme během její listopadové úpravy znovu připomínkovali ve smyslu předchozích informací.

I. Svaz městských částí hl. m. Prahy:

  1. bere na vědomí

návrh nařízení, kterým se mění nařízení č. 19/2017 Sb. Hl. m. Prahy, kterým se vymezují oblasti hlavního města Prahy, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy,

  1. žádá

Radu hl. m. Prahy, aby umožnila rezidentům městských částí, pro které je vykonávána přenesená působnost výkonu státní správy na území správního obvodu, možnost nákupu tohoto rezidentského parkovacího oprávnění pro rezidenty na celém území této MČ, a to za stejných podmínek jako mají rezidenti příslušné městské části

  1. ukládá

předsedkyni Svazu MČ RNDr. Janě Plamínkové zaslat přijaté usnesení Radě hl. m. Prahy a Magistrátu hl. m. Prahy

II. Svaz městských částí hl. m. Prahy:

Nesouhlasí s rušením možnosti placeného parkování v modrých zónách.

AKTUALIZACE 12/2023

V prosinci 2023 dorazil z Magistrátu hl. m. Prahy na městské části k připomínkám návrh skladby ceníku do zón placeného stání a návrh textové části nařízení, kterým se vymezují oblasti hl. m. Prahy, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít k stání silničních motorových vozidel za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy:

V návrhu nařízení se hl. m. Praha vrací ke zvýšené ochraně rezidentního stání na
modrých rezidentních zónách tím, že v těchto nebude umožněno parkování
návštěvníků. Rozložení smíšených a rezidentních zón budou navrhovat jednotlivé MČ prostřednictvím nařízení hl. m. Prahy, kterým se úseky ZPS vymezují.
• Nově se v ceníku zavádí pojem elektrozóna. Jedná se dobíjecí místa, která budou takto zařazena jako návštěvnická stání do systému ZPS. Smyslem je, tato místa monitorovat tak, aby byla skutečně využívána k dobíjení vozidel, a ne bezplatnému parkování elektroaut nebo motorových vozidel a jejich blokování pro ostatní řádné uživatele dobíjecí infrastruktury.
• Nově se zavádí Návštěvnické paušální oprávnění. Vzhledem k tomu, že současná legislativa neumožňuje zřídit zvýhodněné parkování pro občany hl. m. Prahy v jiných oblastech, než mají trvalý pobyt a současně není v zájmu hl. m. Prahy zvýhodňovat plošně parkování návštěvníků na celém území, tedy i v modrých rezidentních zónách, je navrženo toto návštěvnické parkovací oprávnění. Jeho účelem je umožnit zvýhodněně parkovat ve fialových smíšených zónách návštěvníkům, kteří používají k dopravě elektroauta, hybridní vozidla, nebo vozidla splňující normu EURO 6. Přičemž jednotlivé kategorie budou podle emisních dopadů cenově odlišené. Toto parkovací oprávnění tak částečně nahradí současné zvýhodněné parkování emisně čistých vozidel, které bude ukončeno.
• Nově se zavádí Krátkodobé parkovací oprávnění pro elektromobily. Jedná se o
návštěvnické parkovací oprávnění, které bude platné pouze na úsecích tzv. elektrozóny.
• Nově se zavádí Hodinový kredit rezidenta. Tento kredit má sloužit ke
krátkodobému parkování návštěv rezidentů a bude jediným návštěvnických parkovacím oprávněním platícím i v modrých rezidentních zónách. Nárok na toto parkovací oprávnění budou mít pouze osoby starší 18 let. Aby toto oprávnění skutečně sloužilo rezidentům a nestalo se předmětem zneužívání, je jeho územní platnost bude omezena do vzdálenosti 200 m od adresního bodu, na kterém je registrován držitel tohoto oprávnění.
• Alternativou k Hodinovému kreditu rezidenta je varianta, kdy si rezident nemusí zakoupit volné hodiny, ale pouze se registrovat na výdejně parkovacích oprávnění (vzdáleně elektronicky) a zvýhodněné parkovné (do stanovené výše hodinového kreditu) bude platit prostřednictvím aplikace pouze v případě, že toto parkování skutečně využije.
• Kromě bezpečnostních složek, kde je to odůvodnitelné, se u ostatních parkovacích oprávnění již nepočítá s existencí jejich přenosných variant, které jsou v poslední době velmi často komerčně zneužívány.
• S ohledem na uvedené v předchozím bodě se nově zavádějí Oprávnění pro
zásobovaného
a Oprávnění pro zásobovatele. Tato parkovací oprávnění by měla umožnit krátkodobé časově omezeného stání jednoho vozidla v ZPS (případně jen na zásobovacích místech – bude ještě předmětem diskuse) za účelem zásobování. V případě oprávnění pro zásobovaného by mělo jít o konkrétní úseky v okolí provozovny, kde by se mohla střídat vozidla (různé SPZ), která danou provozovnu zásobují. Naopak v případě oprávnění pro zásobovatele by se jednalo o oprávnění vydané na konkrétní vozidlo, které by mohlo v různých úsecích omezeně krátkodobě stát za účelem zásobování.
• Nově se zavádí Parkovací oprávnění pro pečovatele – celoměstské. Toto parkovací oprávnění je určeno pro úzkou specifickou skupinu uživatelů, kteří s ohledem na závažnost zdravotního postižení a nezbytnost použití vozidla k jejich přepravě budou zvýhodněni na celém území ZPS. S ohledem na nastavené podmínky by se mělo jednat pouze o jednotky uživatelů tohoto oprávnění.
• Nově se zavádí Parkovací oprávnění pro pobytové a ambulantní sociální služby. Jedná se o variantu současného parkovacího oprávnění pro sociální služby. Toto oprávnění je určeno primárně sociálním službám, které neposkytují terénní služby, ale mají v ZPS své sídlo či provozovnu (stacionář apod.). Proto ani nepotřebují mít zvýhodněné parkování po celém území ZPS, ale v nejbližším okolí provozovny.
• U Parkovacího oprávnění pro carsharing dochází k úpravě, a to v časovém omezení zvýhodněného nepřetržitého stání sdíleného vozidla, které je v nabídce, na jednom místě. Nově tak automaticky toto parkovací oprávnění bude po uplynutí stanoveného časového úseku vypnuto. Provozovatelé carsharingu tak budou nuceni taková auta přesunou na jiné místo.
• Nově je u všech dlouhodobých parkovacích oprávnění zavedena možnost postupné měsíční platby parkovného. Z důvodu přehlednosti je u těchto plateb upraven začátek platnosti parkovacího oprávnění vždy k prvnímu dni kalendářního měsíce.
• Nově se zavádí Doplňkové parkovací oprávnění pro soupravu s přípojným
vozidlem
. Dosud platilo, že přípojný vozík zapojený do soupravy s motorovým
vozidlem parkuje v ZPS bezplatně, protože tato vozidla tvoří jednu ucelenou soupravu. Vzhledem k tomu, že souprava (vozidlo + přívěs, vozidlo + návěs) zabírá logicky větší parkovací prostor, je odůvodněné, aby za parkování platila více. Bez ohledu na to, jaký typ parkovacího oprávnění má motorové vozidlo, bude nutné, pro přívěsné vozidlo vždy doplatit parkování ve formě krátkodobého návštěvnického oprávnění. V návrhu je toto oprávnění oddělené od standardního návštěvnického hlavně z důvodu, že by pro tato vozidla nebyla využívána zlevněná varianta krátkodobého návštěvnického stání.
• V rámci krátkodobého návštěvnického stání se nově zavádí Zvýhodněný tarif pro dny pracovního klidu, školní prázdniny vyhlášené pro období vánočních svátků a dny, kdy se na území hl. m. Prahy konají volby nebo opakované či dodatečné hlasování. Proti současnému stavu jde o sjednocení tarifu, který platí ve dnech pracovního klidu (neděle) a svátcích, vánočních prázdninách a dnech voleb. Současný systém nebyl pro uživatele ZPS jednoznačný a z uživatelského hlediska byl nepřehledný.
• V rámci krátkodobého návštěvnického stání se dále zavádí Zvýšený tarif pro vybrané parkovací úseky v období konání hromadných akcí. Požadavek na tento tarif vychází ze skutečnosti, kdy parkování v uličním prostoru je levnější, než na parkovacích plochách kulturních nebo sportovních zařízení a při hromadných akcích pak dochází k tomu, že se zaplní parkovací stání, která mají převážně sloužit obsluze území. Vymezení takových lokalit bude samostatnou přílohou ceníku a návrhy na tyto oblasti včetně zajištění termínů konání akcí budou připravovat jednotlivé MČ.
• U dlouhodobých parkovacích oprávněních se upravují podmínky pro vydání
zvýhodněného parkovacího oprávnění tak, že na stejné vozidlo nebude možné získat další zlevněné parkovací oprávnění pro jinou parkovací oblast.
• Nově se také v ceníku zavádí procentuální stanovení ceny dlouhodobého parkovacího oprávnění vydávaného na kratší období. Jedná se o zjednoduší ceníku v tom, že v něm nebudou uváděny ceny pro všechna časová období, ale pouze cena základní, ze které se bude vypočítávat cena platná na kratší období.

Reakce MČ Praha Ďáblice ze dne 15. 12. 2023 na předložený návrh:

  • Je nezbytné, aby na obyvatele všech městských částí příslušného pražského obvodu bylo pohlíženo jako na rezidenty.
    • „Malé“ městské části jsou schopny produkovat pouze omezený okruh zboží podle vlastních dispozic, ale jejich obyvatelé potřebují dostupnost sortimentu mnohem rozmanitějšího, k jehož obstarávání slouží zařízení v dosažitelné vzdálenosti. Čím častěji obyvatelé dané zboží a služby potřebují, tím má být centrum jeho poskytování lokalizováno blíže či dále. Obvody pak logicky vytváří sféry vlivu ovlivněné časovou dostupností a dopravními náklady. Sama Prahy by měla vytvářet ekonomickém prahy efektivnosti pro své obyvatele.
    • Funkce okresů ze své podstaty zahrnují poskytování základních služeb obyvatelům, například v oblasti zdravotní péče, sociálních služeb a stavebních řízení.
    • Pražský obvod je na úrovni okresu a řada nezbytných služeb je pro obyvatele „malých“ městský částí dostupná právě v jejich obvodu, a to včetně lékařů a jiných zdravotních a sociálních služeb nebo opravářů rozměrnějších domácích spotřebičů. Zejména za zmíněnými službami je objektivně v odůvodněných případech potřeba využít soukromého vozidla. Za situace, kdy obyvatel využívá tyto své spádové služby opakovaně, potřebuje mít možnost rezidentního parkování.

Prostřednictvím Svazu městských částí hl. m. Prahy žádá MČ Ďáblice vedení hl. m. Prahy o jednotný a nediskriminační přístup vůči všem Pražanům, kde považujeme za vhodné, aby byla pro Pražany zavedena jednotná parkovací karta na celé území hlavního města Prahy. Každý občan hlavního města by si tak mohl zakoupit stejnou cenově výhodnou parkovací kartu na parkování v modrých zónách všech městských částí, kde budou parkovací zóny zavedeny. Současně respektujeme logickou výjimku pro centrum Prahy.

30. 5. 2017

Návrh MČ Praha Ďáblice na řešení parkování občanů Ďáblic v modrých zónách Prahy 8 byl v podkladech pro jednání Rady hl. m. Prahy doporučen úředníky Odboru rozvoje a financování dopravy MHMP k zamítnutí z důvodu nesouhlasu MČ Prahy 8 a následně všichni přítomní radní hl. m. Prahy dne 30.5.2017 odhlasovali změnu vymezení modrých zón bez zapracování našeho návrhu. I přes překážky na všech správních úrovních se tématu dále věnujeme a své podněty a připomínky můžete zasílat na martin.tumpach@dablice.cz

Na místech, kde se vydávají parkovací povolenky do modrých zón na Praze 8 dochází vlivem špatně proškoleného personálu k podávání mylných informací. Naše radnice bohužel nerozhoduje, kdo má na parkovací povolenky nárok. Rozhodnutí je na vedení MČ Prahy 8. V tuto chvíli sbíráme na podatelna@dablice.cz vaše podněty na základě kterých budeme s vedením Prahy 8 v této záležitosti dále jednat.

Prostřednictvím Svazu městských částí hl. m. Prahy žádáme paní primátorku Adrianu Krnáčovou o jednotný a nediskriminační přístup vůči všem Pražanům, kde považujeme za vhodné, aby byla pro Pražany zavedena jednotná parkovací karta na celé území hlavního města Prahy. Každý občan hlavního města by si tak mohl zakoupit stejnou cenově výhodnou parkovací kartu na parkování v modrých zónách všech městských částí, kde budou parkovací zóny zavedeny. Současně respektujeme logickou výjimku pro centrum Prahy.

Svérázné řešení nesmyslného dopravního značení v Liberci nám možná bude inspirací.