Vysokorychlostní trať Praha-Drážďany

Sdílet

VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany (RS 4)

Vysokorychlostní trať z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan by měla propojit Českou republiku se západní Evropou. Cestovní doba mezi Drážďany a Prahou by se měla zkrátit na 1 hodinu.

VRT Podřipsko

Jedná se o část trati mezi Prahou hlavním nádraží a Lovosicemi vedoucí přes katastrální území Ďáblic. Trať je navrhována jako dvoukolejná elektrizovaná střídavou napájecí soustavou a zabezpečená evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Maximální rychlost je 350 km/h a trať je pouze pro osobní dopravu.

Studie navrhuje vedení tratě východně od komunikace Cínovecká. Uvažované vyústění tunelu od Balabenky bude řešeno s ohledem na prověřovaný terminál Sever a mělo by být někde kolem čerpací stanice OMV. Následně by trať měla podejít Kosteleckou ulici a nadejít plánovaný silniční okruh.

Pro VRT Podřipsko probíhá 13. aktualizace Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy, kdy se zpracovává posouzení koncepce na životní prostředí SEA. Zároveň Správa železnic připravuje podklady pro posuzování vlivů záměru na životní prostředí (EIA).

 

Terminál VRT Praha sever

Uvažovaný terminál by mohl vzniknout východně od Cínovecké ulice v blízkosti Baumaxu.

Rychlovlaky by pouze projížděly, ale na terminálu by stavěly rychlíky na Děčín a příměstské vlaky směrem na Líbeznice a Neratovice. Dojezd do centra by byl 6 minut. Zároveň by územím procházela tramvajová trať prodloužená ze sídliště Ďáblice a případně i metro.

Dle argumentace hlavního města by terminál odlehčil dopravu ze středních Čech, přivedl do území nové pracovní příležitosti a rozvíjel občanskou vybavenost i bydlení. Přírůstek obyvatel by byl více než 10 tisíc.

Terminál je aktuálně ve stádiu podnětu na změnu územního plánu.

 

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy z pověření radních hlavního města prověřil možnost umístění terminálu VRT v Ďáblicích a své záměry prezentoval:

praha.camp/program/detail/velke-zmeny-prahy-terminal-a-severovychodni-mesto

 

Doporučení komise výstavby a dopravy

Doporučuje, aby trasa vysokorychlostní tratě vedla na území MČ Praha-Ďáblice v tunelu.

Shledává za zásadní problém vybudování nouzové stanice, ze které by v budoucnu mohla vzniknout plnohodnotná železniční stanice, která by měla silně negativní dopad na životní prostření a urbanismus (vybudování parkoviště pro tisíce aut) celé městské části.

Doporučuje s návrhem terminálu VRT Praha sever nesouhlasit, především z důvodu změny charakteru vesnické struktury obce.

 

Beseda k VRT

8. 4. 2024 proběhla v Ďáblicích veřejná prezentace a debata k dopravním stavbám na území MČ, které se zúčastnili ministr dopravy Mgr. Martin Kupka, ze Správy železnic Ing. Pavel Hruška a Ing. Jakub Bazgier. Na polovinu roku 2024 připravuje městská část besedu s občany na téma, které se bude týkat VRT a připravovaného terminálu Praha sever.

 

Archiv událostí

25. ledna 2021 byla městské části představena ministerstvem dopravy vybraná varianta ze dvou uvažovaných variant a studie proveditelnosti vedení trasy v Ďáblicích.

9.3.2021 Memorandum starostů tří městských částí adresované ministerstvu dopravy požaduje předložení takové varianty, která by byla více či zcela zahloubena a prošla pod celým územím Ďáblic a Březiněvsi.

Cestovní doba mezi Drážďany a Prahou by se měla zkrátit na 1 hodinu. 60 km nové tratě mezi Prahou a Lovosicemi by mělo být podle současných plánů v provozu v roce 2031. Oba navazující VRT tunely, Středohorský a Krušnohorský, v roce 2046. Součástí plánované VRT má být i železniční propojení na Louny a Most.