Silniční okruh kolem Prahy

Sdílet

 

Silniční okruh kolem Prahy

Jedná se o koridor dálnice D0, tzv. vnější pražský okruh, který na území MČ Praha-Ďáblice křižuje Cínoveckou ulici. Na západ vede úsek 519 v trase Suchdol–Březiněves, který je společně posuzován s navazujícím úsekem 518 v trase Ruzyně–Suchdol. Na východ vede úsek 520 v trase Březiněves–Satalice. Se stavbou souvisí i výstavba mimoúrovňové křižovatky – MÚK Březiněves, rekonstrukce a rozšíření ulice Cínovecká na tři pruhy v úseku MÚK Zdiby – MÚK Kostelecká, výstavba obchvatu Březiněvsi – přeložka silnice II/243.

D0 519 Suchdol – Březiněves
Stavba „D0 519 Suchdol–Březiněves“ začíná v km 38,250 před mostem přes Vltavu za MÚK Rybářka a končí v km 45,100 na MÚK Březiněves. Její délka je 6850 metrů. Je navržena jako šestiproudá dálnice s maximální rychlostí 100km/h.
Stavba 519 má zpracovanou dokumentaci EIA od 08/2023, které se MČ zasílala vyjádření. Veřejné projednání Dokumentace EIA se uskutečnilo 6. 11. 2023. Vydání závazného stanoviska EIA se předpokládá v červnu 2024. Probíhá příprava podkladů pro výběr zhotovitele dokumentace DUSP. V roce 2024 se očekává schválení záměru, v roce 2026 vydání společného povolení, v roce 2027 vypsání výběrového řízení a zahájení stavby a v roce 2030 uvedení do provozu.

D0 520 Březiněves–Satalice
Stavba „D0 520 Březiněves–Satalice“ začíná v km 46,410 v prostoru MÚK Březiněves a končí za MÚK Satalice. Stavba je dlouhá 13 643 m. Je navržena jako šestiproudá dálnice s maximální rychlostí 100km/h. Trasa je řešena ve dvou alternativách, a to zahloubené a tunelové. Rozdíl mezi nimi je ve výškovém vedení trasy.
Stavba 520 má zpracovanou dokumentaci EIA od 11/2023, které se MČ zasílala vyjádření. Veřejné projednání Dokumentace EIA se uskutečnilo 22.1.2024. Vydání závazného stanoviska EIA se předpokládá v září 2024 s výběrem preferované varianty. Probíhá příprava podkladů pro výběr zhotovitele dokumentace DUSP. V roce 2024 se očekává schválení záměru, v roce 2026 vydání společného povolení, v roce 2027 vypsání výběrového řízení a zahájení stavby a v roce 2030 uvedení do provozu.

MÚK Březiněves
Křižovatka se nachází ve stísněném prostoru mezi skládkou Ďáblice a Březiněvsí v km 45,3.
Křižovatka je všesměrová všesměrová. Napojení Březiněvsi je plánováno jen na Cínoveckou ulici směrem do centra a též na Ďáblickou ulici, což by měl rozdělovat kruhový objezd u skládky se čtyřmi výjezdy (Březiněves, Cínovecká, Ďáblická, skládka).

Cínovecká
Součástí stavby je také přestavba Cínovecké ulice (Prosecké radiály) v okolí MÚK Březiněves v km -1,903 až -4,150 na dálniční standard. Stávající radiála bude rozšířena ze čtyřpruhu na šestipruh. Výškové a směrové vedení bude za chováno. Po přestavbě bude úsek přiřazen k dálnici D8.
ŘSD přislíbilo vybudování protihlukových bariér podle celé stavby.

Obchvat Březiněvsi
Přeložka silnice II/243 je vybudování obchvatu Březiněvsi na východní straně. Obchvat má ústit do kruhového objezdu na sever od MǓK Březiněves, který má mít 3 výjezdy – obchvat Březiněvsi, Březiněves a Ďáblická ulice. Na té se nachází jižně od MÚK druhý kruhový objezd se čtyřmi výjezdy (Březiněves, Cínovecká, Ďáblická, skládka).

Vyjádření MČ
Vzhledem k nedostatkům záměrů i celého projektu D0, a vzhledem k nedostatkům a nesrovnalostem v dokumentacích EIA a na základě objednaných odborných posudků nemá MČ Ďáblice jinou možnost než se záměrem nesouhlasit. Pokud by MŽP přes všechny uvedené vady vydalo kladné závazné stanovisko EIA, pak MČ požaduje, aby v rámci závazného stanoviska EIA byly formulovány zejména následující závazné podmínky pro navazující řízení: doplnění chybějících plánovaných staveb a významných prvků technické infrastruktury, vedení trasy řešit v zářezu nebo zakrytém hloubeném tunelu, posouzení plánované okružní křižovatky Kostelecká / napojení na Cínoveckou, na katastrálním území Ďáblic nedělat zařízení staveniště a skládky, zapracování do posouzení dopady z vysokorychlostní železnice a provozu skládky, přidat k připomínkám aktuální hlukovou studii, realizovat přímé napojení Březiněvsi na okruh v obou směrech tak, aby nebylo nutné z Březiněvsi projíždět přes centrum Ďáblic, realizovat přímé napojení Březiněvsi na Cínoveckou při výjezdu směrem na sever tak, aby nebylo nutné z Březiněvsi projíždět přes centrum Ďáblic, prodloužení připojovacích pruhů, zajištění řádné správy, provozu a údržby vodních děl při Mratínském potoce, dostatečná kapacita retencí stavby, vybudovat protihlukové valy min. výšky 6 m, doplnit protihlukové stěny nebo valy podél ulice Cínovecké, doplnit ekodukt přes stávající a nově navržená silniční tělesa, zpracovat soubor protiprašných, protihlukových a protiemisních opatření pro dobu výstavby, navrhnout kompenzační opatření ke snížení imisí znečišťujících látek do ovzduší, zejména u benzo(a)pyrenu a suspendovaných částic.

 

Archiv událostí

8. 4. 2024 proběhla v Ďáblicích veřejná prezentace a následní debata k záměrům D0, stavby 518, 519 a 520, které se zúčastnili ministr dopravy Mgr. Martin Kupka, z ŘSD Ing. Radek Mátl a Tomáš Gross a Ing. Ilona Plevová za zpracovatele dokumentace.

22. 1. 2024 Proběhlo v Kongresovém centru veřejné projednání záměru D0, stavba 520 Březiněves–Satalice.

20. 12. 2023 Vyjádření k dokumentaci záměru „D0, stavba 520 Březiněves–Satalice“ dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.

4. 10. 2023 Vyjádření k dokumentaci záměru „D0 518, 519 Ruzyně–Březiněves“ dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.

6. 11. 2023 Proběhlo v Kongresovém centru veřejné projednání záměru D0 518, 519 Ruzyně–Březiněves.

5. 11. 2020 Vyjádření k oznámení záměru D0, stavba 520 Březiněves–Satalice v rámci posuzování vlivů na životní prostředí.

22. 6. 2020 Vyjádření k návrhové části aktualizace plánu zlepšování kvality ovzduší PZKO pro aglomeraci Praha.

18. 12. 2019 Závěry zjišťovacího řízení SOKP 519 Suchdol–Březiněves a SOKP 518 Ruzyně–Suchdol.

31. 10. 2019 Vyjádření k oznámení záměru EIA SOKP 519. Proces posuzování vlivů na životní prostředí pro silniční okruh kolem Prahy úseky 518 a 519 byl zahájen zjišťovacím řízením pro každý úsek zvlášť.

20. 9. 2018 se konalo v Praze-Suchdole diskusní setkání s názvem „Pražský okruh a alternativní řešení tranzitní a městské dopravy (odkaz je externí)“.

20. 3. 2018 proběhlo v budově investora za účasti zástupců projektantů, ŘSD, Ministerstva dopravy a starostů dotčených obcí projednání aktualizované verze technické studie úseku 520. Projektant představil zejména úskalí snížení nivelity okruhu a upozornil na možné problémy. V k. ú. Ďáblice se niveleta nesnížila z důvodu křížení trasy okruhu s Třeboradickým potokem. V křížení okruhu se silnicí D8 (Cínovecká) okruh stávající silnici podchází.

6. 12. 2017 proběhlo v Horních Počernicích za účasti zástupců projektanta a starostů dotčených obcí projednání aktuální verze technické studie (trasování a nivelety okruhu) SOKP 520 Březiněves–Satalice. Jménem MČ Ďáblice bylo požadováno zejména vypracování studie změn dopravního zatížení MČ, hlukové studie se zahrnutím různých klimatických podmínek a studii navýšení koncentrace zplodin z dopravy.

25. 10. 2017 si nechává MČ Praha-Ďáblice u advokátní kanceláře vypracovat Posouzení zákonitosti vymezení koridoru záměru SOKP v Aktualizaci č. 1 ZÚR HMP, na základě kterého uplatňuje připomínky.

3. 8. 2011 Dopis 11 starostů městských částí. Výzva k řešení Silničního okruhu kolem Prahy adresovaná ministru dopravy Mgr. Pavlu Dobešovi, prvnímu náměstkovi pražského primátora Ing. Karlu Březinovi a hejtmanovi Středočeského kraje MUDr. Davidu Rathovi.

28. 4. 2011 Uplatnění připomínek a námitek k Zásadám územního rozvoje Středočeského kraje – k vedení Silničního okruhu kolem Prahy.

Doporučené odkazy: